Страници

Spring, an open Blender movie, 2019

режисьор Анди Горалжик
Andy Goralczyk

"Пролет" е 8 минутна анимация създадена с програмата Blender, но това, което прави тази анимация толкова специална е факта, че е създадена с отворен софтуер. Тоест не просто самата анимация е красива, но средството за нейното създаване има по-специален статут. Тя, разбира се, не е еднствената анимация създадена с Open Blender, но е добър повод за представяне на тази програма. Като начало искам да споделя, че гледах 40 минутно видео организирано единствено около обяснение как растат листенцата върху тояжката и трябва да призная, че не само е интересно, но дава перспектива. За някой, който не е работил като аниматор с модерните софтуерни програми това е доста освежаваща информация. На практика осмислянето на това как е построена сцената и обектите вътре в нея, какви функции са приписани на отделните обекти, как функционират отделните елементи и какви плъгини се използват за да се добие всяко едно нещо в изображението е много полезно като информация. Наистина става въпрос за отваряне на гледна точка към съвремените анимации. В това видео беше показано как е построена функционалността за да може клонче с листенца да "порасте" в поредицата от кадрите. И деяствително е много интересно. Кара те да искаш да се научиш и както беше написал един човек в коментари под това филмче "когато видиш колко е сложно да създадеш един донът разбираш за какво става въпрос".

Погледнете експресивността на лицето на това малко момиченце. Изражението, физиономиите. На практика е споделен за свободно ползване софтуер, който ни дава почти неокраничени възможности. От текстурите до ефектите и този филм е много добър пример за това, защото в него има различни видове осветяване и огромно разнообразие от текстури и обекти. То демонстрира огромния потенциал на програмата Open Blender и то по красив начин. Вероятно някой ще каже, че все пак бидейки отворен за широката аудитория сигурно този софтуер няма определени функционалности каквито имат софтуерите, с които работят Дисни да кажем. И това най-вероятно е така, но преди да се целим в нивото на Дисни е добре да разберем и онова, което е достъпно за широката аудитория. Обикновено безплатните софтуери са изключително семпли и дават ограничени възможности докато тук както виждате възможностите са неограничени.   

Обърнете внимание на осветяването и факта, че програмата дава възможност да се добие много високо качество и в тъмна обстановка. Безспорно такива сцени искат много внимателно да бъдат осмислени, но ето, че софтуерът притежава тези възможности. Така, че  ако сте настроени приключенски това е вашата възможност да създадете нещо красиво или най-малкото да опитате да направите един донът и да видите процеса. Съвременния процес за създаване на анимации. Разбира се, че една програма няма да ви снабди автоматично със сюжет, красива музика и актьори, но си струва дори най-малкото да разгледате какво представлява и как изглежда основното приложение отвътре. 

Идеята на филмчето е красива. Малко момиченце влиза в гора пътанала в ледена скреж и сумрачна пара. Открива тайнствен монумент и удряйки го събужда митични същества, с които взаимодейства. Посредством едно кокалче от тялото на магическото същество момиченцето успява да събуди гората и да изведе митичните същества оттам. Всичко се раззеленява и започва пролетта. Вероятно сюжетът е метафоричен и съдържа допълнителни съдържателни планове, но тъй като го гледах изначално като демонстрация на възможностите на програмата признавам, че не съсредоточих внимонието си върху смисълът на историята, а повече върху визията. И така вероятно някакви неща са ми убягнали и някакви зипропуснала. Но това дори не е толкова важно, защото огледът върху текстурите и върху други фрагменти беше достатъчно насищащ.

Обърнете внимание в този кадър как представата за митичното същество е много красива и рогата или перата с кокалчета на това същество стоят насред мъглата. Аз може би затова не разбрах добре сюжета, защото тези същества са представени като спокойно пребиваващи в гората и не изглеждат като причинители на мъглата и студа. Тоест не става ясно как те влияят на природата, единствено става ясно, че са съгласни да се преместят и когато вече са се преместили гората се съживява и пролетта може да започне. Това ми е единственото съжаление, че ролята на тези същества има нужда от изясняване от чисто сюоетна гледна точка като разказ, но всичко останало е прекрасно.

Например планината е нарисувана много красиво и изглежда едно уютно място, където искаш да отидеш. Искаш да споделиш това пространство с малкото смело момиченце, което не се страхува нито от тъмната гора, нито от вълшебни създания, нито от студа. Самата планина със свежо зелените тревички, цветенца и лишеи. Скалите, камъните и компанията на малкото кученце. Между другото кученцето не е разработено  толкова подробно сякаш авторита са съсредоточили вниманието си над гората, скалите и момиченцето. Кученцето е разработено доста по-слабо, но това не натежава, защото другите красиви неща дърпат вниманието. Погледнете текстурите, осветлението. Просто прекрасни. 

Например капките вода, които падат от топящите се висулки. Особено ефектен кадър и при това осветлението е така организирано, че да привлече вниманието тъкмо върху падащата капка. Кап, кап. Много красиво. Сигурно човек е способен да разработи цял къс филм за да демонстрира съвършенството на този един кадър който изглежда като сниман, но е анимация. Анимацията много отдавна стигна до нивото, в което успешно имитира сниман материал и още с "Беуолф" и "Полярният експрес" ние знаехме, че технологията скоро ще позволи всичко да бъде имитирано. И на практика за да запази своята територия и художественост анимацията има нужда да работи повече в посока не реалистичност, но артистичност. Точно в тази анимация се демонстрират и в много голяма степен възможностите на Open Blender, но все повече ще виждаме филми, които започват да търсят своебразна художественост за да демонстрират, че именно това е анимация, а не снимани кадри.

Погледнете този кадър. Ако не знаете, че е анимиран какво ще си помислите? За това става въпрос. И тук говорим за ръчно изработена от художници сцена, която е огромна и доста подробна. Във филмът се вижда колко много работа е хвърлена върху всяка тревичка. Защото програмата го позволява и е прекрасно да се изтестват възможностите й. Наистина впечатляващо и си заслужава да се следи развитието на този проект във времето. 

Няма коментари:

Алеша Попович и Тугарин Змей, 2004

Алеша Попович и Тугарин Змей Режисьор: Константин Бронзит Сценаристи Константин Бронзит, Александър Боярский, Иля Максимов, Максим Свешников...