Страници

Agent 327, 2017

Original comics by: Martin Lodewijk
Directed by: Colin Levy and Hjalti Hjalmarsson

Това е 4 минутна анимация създадена с отвореният софтуер Blender и този път я представяме не само защото е създадена през тази платформа, а защото тази кратка анимация поставя началото на работата по пълнометражен филм. Той все още е в етап предпродукция и се работи над историята, но от това, което се вижда в трите малки минути е ясно, че ще получим доста добър филм. Тук авторите са изтествали и демонстрирали възможностите на софтуера  по отношение на текстурите, маските и като цяло налагането на карти. За добиване на специфичния анимационен ефект от една страна и предметите и тяхното представяне са стилизирани, но от друга страна ако се вгледате по-отблизо в рисунъка ще видите колко много работа е вложена в текстурите и залепените карти. Осветлението на сцените създава динамика. Ние вече трябва да свикнем с това, че аниматорите умеят да боравят със светлината и могат да я използват за да правят сцените още по-експресивни. Също блурването на задните планове, отново е използвано тук и в този отделен кадър, в който мчожете да видите толбкова много предмети натрупани на улицата трябва да се признае, че е хвърлена страшно много работа за неща, които ще бъдат само фон. В големите продукции не се пести време за деталите, не се пестят усилия за сцените и това е много показателно. Щом някой е отделил толкова много време да разработи този мизансцен можеше да очаквате, че ще получите добър филм накрая. 

И това е причината продукцията да се бави. Очевидно на ниво разработка на персонажите нещата са доведени до едно добро ниво и затова сега екипът освен със събиране на необходимото финансиране се занимава най-основно с работа върху сценария на филма. Това е още един важен момент в изработката на анимационните филми, който много хора пропускат да забележат. Понеже създаването на сцените е достатъчно бавен, сложен и специфичен процес всяка една сцена е предварително измислена. Това означава, че преди да се влезе в продукция трябва историята да е създадена на такова ниво, че да е сигурен добрия краен резултат. Тоест не могат да се правят компромиси с историята и не могат да се правят компромиси с часовете труд, които ще бъдат вложени в продукцията. Затова всяка сцена, всяка идея трябва вече да са измислени преди да се влезе в производство. Такова нещо като на средата на "снимачния" процес режисьорът да реши, че жезълът на царя всъщност ще бъде загубен, а не откраднат и ще падне в езеро, а няма да бъде скрит в торба - такива неща просто не се случват. Защото това повлича верига от обстоятелствени и художествени промени, които могат да сринат продукцията. 

Тоест ако авторите ни казват, че са в предпродукционен етап и работят над историята и сюжета това означава, че те са в едната от двете най-интересни фази на филма. Там, където всичко се измисля как ще се случи. После започва продукцията и два новата интересна фаза - онова, което е измислено че трябва да се случи трябва да бъде изработено и основната задача вече става как да стане възможно най-добре.А в този случай първоначалната заявка е много добра и много динамично разработена. От информацията придружаваща филмчето разбираме, че то е създадено по комиксите на Мартин Лодевейк, който е илюстратор и автор на оригиналната идея за агент 327. Този комикс е познат на белгийската публика, но у нас не е толкова популярен. Този филм ни дава възможност да се запознаем с него и разбираме от представянето на общите рамки на сюжета, че агент 327 е в някаква степен и хумористичен образ. Тоест очаква ни весела криминална история, която ще се опита да съчетае най-доброто от комиксите на Лодевейк с най-доброто от съвременната анимация. Това предполага да получим наистина добра продукция. Аз намирам за прекрасно, че по-малки студия и творчески формирования извън големите студия гонят толкова високо качество. Това означава, че цялостното ниво се е изкачило много нависоко. И това не е случайно. Влизате в социалните мрежи и виждате групи от по двеста хиляди души, които имат интерес към анимацията, аниматори са или участват по някакъв начин в анимационните продукции. Това е атестат, че тепърва ще видим наистина добри продукции след като има толкова много хора участващи и желаещи да участват в този процес.

Обърнете внимание на изразителността на персонажа. Мимиките са толкова добре уловени и толкова жизнени, че те карат да го харесваш по условие. Щом за три кратки минути успяват да ни накарат да изпитваме любопитство към предстоящите му приключения това означава, че и останалите 120 минути ще бъдат завладяващи. Обърнете внимание също на подробно разработената среда, която вече споменахме. Колко мното предмети, колко много материали и колко добре са разработени те. С технология, която позволява да се създаде абсолютен реализъм откриването на подробно разработени, но и същевременно притежаващи специфична художественост обекти вече е признак за професионален подход. И това трябва да бъде забелязвано, защото понякога канртинвата е артистична, но твърде семпла. Спестена е страшно много работа по средата, фоновете, задните планове за да върви работата по-бързо. И това е начин да се работи, но погледнете тук колко ефект създават тези детайли в картинката. Една отделна картинка и има толкова много за виждане, усещане, коментиране.

Агент 327 ни е представен като леко непохватен. Дниженията му са пъргави и находчиви, той изглежда като някой, който знае какво прави, но за съжаление е в голяма степ ен непохватен и непрекъснато събаря и чупи разни предмети. Не само, но се опитвма да ги поправи, което веднага е индикация, че той е положитгелен герой. Вижте колко деликатно и интуитивно портретиране. Събарям фигурката и се опитвам да я сглобя и да я върна на мястото й така както е била. Един непукист не би направил това и ще я остави строшена. Тоест нашият агент 237 е добряк. Сядайки на стола, който му е посочен той също така показва желание да сътрудничи за да полули това, за което е дошъл. Малките детайли правят големите ефекти. Това е старо правило и тук то е спазено и представено интригуващо.

В кратките 3 минути, без надписите, успяваме да видим доста реалистичен бой между агент 327 и негов враг. Агентът изпуска пистолета си, но той е находчив. Той може да воюва и със спрей, и със сешоар. Вижте в този кадър как "лошият" агент е изпълнен в студени тонове. Тъй като средата е предоминантно в топли тонове и самият агент 237 също е в топли тонове, все пак той е положителния образ, лошият агент е изпълнен в студени тонове и така боят между тях става ясен. Създаден е контрапункт, който ще даде възможност да се използва много динамика в движенията на персонажите и ще се виждат всички ръце и крака, които се премятат през действието без това да затрудни видомастта какво се случва. Освен това студените тонове, в които е изпълнен агентът враг веднага ни анонсират, че така ще изглеждат лошите в тази история. Анимацията с нейните художествени решения борави с определени похвати за да си осигури четливост. Това е много важно. Защото без тази четливост не може да се даде повече внимание на художествените стойности. Те може да потънат в общото незабелязани. 

По екрана тича и подскача едно анимирано човече. Погледнато отдалече виждаме силут, очи, общите характеристики. Но авмторите са ни дали близък кадър за да видим до каква степен и колко подробно е разработен модела. Вижте колко текстури, светлосенки, отблясъци, погледнете колко подробно е разработено това лице. Възхитително е. Сега тичащото човече доби съвсем други измерения. То не е ни най-малко схематично и набързо нашляпано, но то е разработено в такива подробности, че трябва да признаем, целият труд си е заслужавал. Погледнете извивките на носа и отблясъка на върха му. Също отблясъка отгоре на носа, звънва за да направи композицията динамична. Това са важни неща, които участват в крайния завършен вид на анимацията. И всичко това за да стои на екран две секунди. Много е впечатляващо.

Въоръжен със сешоар и спрей агент 327 ще успее да се измъкне от ситуацията, вкоято е изпаднал. Явно използването на подръчни материали и тази вродена находчивост ще бъде част от характеристиката на анимирания образ. Но той не е самостоятелно явление, тъй като той се е родил на друго място и има своя собствена предистория. И ако искаме да го опознаем по-добре и да го разберем по-добре трябва да се обърнем към оригиналните комикси. Там, където историята е започнала своят живот. Комиксът започва да излиза за пръв път през 1966 и излиза до 1983. Спрян е и е възобновен отново през 2000 г. до ден днешен.Агент 327 е холандски таен агент, който се бори за справедливост и световен мир. Той обикаля света в постоянна битка с разнообразни злодеи и в много отношения напомня за Джеймс Бонд. 

Но образът на неговият създател също е интересен. Мартин Лодевейк напуска училище и се отдава на комиксите. Той започва да рисува активно и в един момент неговите карикатури и комикси започват да се публикуват в печатните медии. Девет години след като избира какъв ще бъде пътят му на развитие той създава агент 327 и започва активно работа над него. И така вече над 60 години. Когато един творец започне своята кариера по-рано той има и повече време да работи над идеите си. В този смисъл Мартин Лодевейк е благословен с тази възможност и до ден днешен не спира да рисува. Автор е на много други произведения. Като в един период е работил дори над "Щастливият Люк", който е много по-добре познат на българската аудитория. 
 
Това е съвсем кратко представяне на предстоящият филм за Агент 327, който ще очакваме с нетърпение, защото дава всяко обещание, че ще бъде забавен и изключително добре направен. 

Няма коментари:

Алеша Попович и Тугарин Змей, 2004

Алеша Попович и Тугарин Змей Режисьор: Константин Бронзит Сценаристи Константин Бронзит, Александър Боярский, Иля Максимов, Максим Свешников...