Страници

The Nightmare Before Christmas (1993)



Режисьор Хенри Селик
Сценарист и автор Тим Бъртън

Въпреки, че режисьор е Хенри Селик публиката разпознава продукцията като филм на Бъртън. Бъртън написва и продуцира, но не режисира заради липса на време и ограничения наложени от продукцията “Батман се завръща”, “Кошмари преди коледа” 1993г. Оригиналната му идея е за детска книжка със стихове в рима. Бъртън си сътрудничи със Селик отново в продукцията James and the Giant Peach (1996), в която Бъртън е ко-продуцент.

Кошмари преди коледа е първият мултипликационен филм с такъв мащаб. Филма е бил работен в продължение на 3 години. Екипите са работели на няколко снимачни площадки едновременно за да може да бъде повишено темпото на работата, но въпреки това едноседмична работа е давала само по една минута заснет материал.

Оранжевото, черното и бялото са основните цветова в града на Халоин.
След като декорите са одобрени са изработени в 1:50 размер от твърд картон. Един от проблемите, които са възникнали е факта, че декорите са били толкова големи, че аниматорите са се притеснявали как ще стигат до куклите за да ги местят. Този проблем е разрешен като декорите са разделени на сектори, които са били размествани за да се промени позицията на персонажа от аниматорите и след това отново събирани в едно цяло. По този начин процесът е бил улеснен за аниматорите.

Куклите са направени като подробен скелет, който служи за арматура е поставен във форма клише, което е запълнено с латексова пяна. След това са били оцветени и завършени. Направени са по няколко копия от всяка кукла за се улесни и координира по-лесно работата между снимачните екипи и департамента по изработката, който е нанасял редакции върху тях.

Възникващите проблеми са принудили екипа да импровизира на места като в случаите с раздвижването на лицата на персонажите и мимиките, които е трябвало да бъдат постигнати. Особено при речта на персонажите. Решенията са били многобройни и разнообразни. Някои от куклите имат усти, които се модифицират ръчно. Докато други, като Джак, са имали стотици глави, които са използвани за да се постигне максимална точност и изразителност. Куклата Сали, например, е работена по друг начин. Тя е имала подменяеми лицеви маски, които са били застъпвани под косата. Причината е тъкмо в косата, която е била твърде дълга и неудобна за да се изработят много копия от цялата глава.

Аниматорите е трябвало да бъдат изключително внимателни с куклите, защото причиняването на някоя неравнина или дефект е щяло да унищожи най-често твърде много труд. След края на продукцията съдбата на куклите е различна. Една част от тях попадат в личната колекция на Хенри Селик, друга част в аниматорите, които са работили по филма и една трета част са били разрязани и унищожени за да бъде взета арматурата им и използвана отново в други продукции.
Някои от озвучаващите актьори са Крис Сарандон, Дани Елфман и Пол Рубенс.

Няма коментари:

Алеша Попович и Тугарин Змей, 2004

Алеша Попович и Тугарин Змей Режисьор: Константин Бронзит Сценаристи Константин Бронзит, Александър Боярский, Иля Максимов, Максим Свешников...